Колкото повече провали съм имал и НЕ-та съм чувал, толкова по-кален и устойчив съм ставал. Борислав Арапчев, Idea Studio

borislav-aparchev-idea-studio-plovdiv

„Беше 2000 година! През деня работех във фабрика за фланелки, а нощите прекарвах пред компютър под наем в интернет зала, където се учех да правя сайтове. Вярвах, че компютрите са бъдещето и нощ след нощ осъмвах в залата, разглеждайки сайтове, структурата и кода им – така научих няколко програмни езика.

Беше изключително трудно физически и психически! Правех го, защото исках да се развивам и ме крепеше мисълта, че в програмирането има потенциал и рано или късно ще имам успех. Не знаех кога ще се случи – дали след месец или година, но вярвах и не се отказвах.

Kрепеше ме мисълта, че рано или късно ще имам успех.

Приятелката ми, сега вече съпруга, видя потенциала в мен, вярваше, че съм кадърен и че мога да успея. Така с нейната подкрепа напуснах работата си във фабриката и стартирах първия си бизнес! Взехме офис под наем, където да правим срещи с клиенти – доста рискована крачка, защото нямахме финанси и контакти. Наехме едно помещение за 140лв на месец – не малка сума, имайки предвид, че напускайки работа доходът ми беше 0 лева.

Направих си оферта на Word: „Изработка на сайт – 120лв“, сума, която дори не покриваше месечния ми наем. С големи усилия си купих и една бизнес чанта – беше много скъпа, но исках да имам представителен вид! Така с бизнес чанта и оферта в ръка тръгнах по Главната в Пловдив за лов на клиенти! Влизах от магазин в магазин и им предлагах новата си услуга – „създаване на сайт или онлайн магазин“. Навсякъде имах отказ! Явно бизнесите не бяха готови за подобно нещо! Виктор Юго е казал, че „няма нищо по-силно от идея, чието време е дошло“. Моята идея беше изпреварила времето си!

Няма нищо по-силно от идея, чието време е дошло.

Все пак след няколко месеца се появи първият ми клиент! Бях много щастлив! Това много ме насърчи, че има проблясъци в тунела – макар да се появяваха много бавно и трудно!

Най-интересното беше, че когато стартирах дори нямах компютър. През цялото време бях ползвах компютър по наем в интернет зала. Но вече имах офис и клиент – трябваше ми и компютър. Взех 2 на лизинг. Отново бях много щастлив, или поне до момента, в който започнаха да ми звънят за месечните вноски. Датата на падежа дойде, а аз нямах пуканата пара. Затварях телефона, заключих се в офиса, за да не вземат компютрите принудително. В крайна сметка намерихме стари семейни бонови книжки и използвахме парите, за да платим компютрите. Така криво-ляво карахме всеки месец! 17 години по-късно още пазя мониторите.

Така оцелявахме в продължение на 2-3 години. След време пазарът започна да се раздвижва и с времето се наложих като име в Пловдив. Тук бях от първите, но по-важното е, че бях много упорит. Когато човек работи здраво, резултатите рано или късно идват. Бизнесът се развиваше, имахме клиенти, а на по-късен етап се ориентирахме към SEO оптимизация, с която се занимаваме днес.

Когато човек работи здраво, резултатите рано или късно идват.

Ключовият момент за мен винаги е бил, че ако човек вярва в идеята си, тази вяра ще го мотивира, независимо колко му е трудно. Но преди да види плодовете на труда си, човек трябва да остави зад себе си много години на черен труд и работа до късно. Винаги ще си спомням онези нощи в интернет залата!

Аз вярвам в принципа „усилие = резултат“. Много често ние виждаме резултата като върха на айсберга, но не виждаме, че под повърхността стоят трудът и лишенията – тази невидима част, която е много важна и без която човек няма как да успее, особено когато е тръгнал от нулата. Когато си без връзки и финанси, всичко зависи от теб и трябва да си изключително упорит и целенасочен.

Когато си без връзки и финанси, всичко зависи от теб и трябва да си изключително упорит и целенасочен.

Дъщеря ми се казва Вяра и много често казвам и на клиентите ни: „Ако нямате вяра във собствената си идея и процеса, през който ще преминем, по-добре да не започваме.“ Човек трябва да промени нагласата си и да вярва в бизнеса си, за да съумее да го направи успешен. Бърз и лесен успех няма, но я има радостта, която идва след като си работил упорито с много пот на челото.“


Как си се справял с отхвърлянето, провала и страха?

„Колкото повече провали съм имал и колкото повече НЕ-та съм чувал, толкова по-кален и устойчив съм ставал. Всяко НЕ те води към успеха! Ако нямаш трудности и спънки, не можеш да оцениш малките успехи и напредъци, които правиш.

Тези НЕ-та са много важни, защото те карат да преосмислиш стратегията си и да я направиш по-гъвкава към пазара. А катарзисните моменти са много важни за всеки бизнес – когато си на дъното, без пари, притиснат отвсякъде и налегнат от стрес, тогава вземаш най-добрите си решения и преценяваш хората около себе си. В такива времена виждаш на кого можеш да разчиташ – и като приятел и като колега.


Какво би казал на своето по-младо Аз?

„Ще ти бъде много трудно, но не се отказвай! Просто трябва да съм упорит и да имаш добра стратегия.“


„Какво би посъветвал човек, който сега стартира?“

„Чети и се учи постоянно в твоята сфера – ако имаш пропуски, няма как са се движиш нагоре. Учи, за да работиш, но работа, която ти харесва. Бъди упорит и мисли извън рамките, мисли новаторски – не е лесно, но се отплаща! Бъди отворен към хората – така ще създадеш много контакти и възможности за развитие. Бъди позитивен – само тогава можеш да видиш възможност във всяко предизвикателство. Бъди даващ – това ще те направи щастлив и ще ти помогне много в живота!“


Борислав Арапчев ще бъде един от лекторите на Конференция по дигитален маркетинг Digital 4 Plovdiv, която ще се проведе на 30 ноември 2017г.

Място: Хотел Санкт Петербург – Пловдив, бул. „България“ 97
Телефон за връзка: 0888/ 566 304

Digital 4 Plovdiv - конференция за дигитален маркетинг

digital4plovdiv-logo

digital4plovdiv.com

/digital4plovdiv

0888 566 304

Idea Studio

idea-studio-plovdiv

ideabg.com

+359 32 26 00 96

Хареса ли ви историята?
Общо: 8    Средно: 5/5

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

web design: Maya Bankova · Vector images from Freepik